Skip to content Skip to left sidebar Skip to right sidebar Skip to footer

21 lutego Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

     21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony w 1999 roku, żeby podkreślić bogactwo i różnorodność językową świata. Chciano również zwrócić uwagę na liczbę języków zagrożonych oraz ginących.
      Dzień ten został ustanowiony  na pamiątkę wydarzeń w Bangladeszu. W 1952 r. zginęło tam 5 studentów, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu urzędowego. Proklamowany został rezolucją 30. sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 1999 roku dla podkreślenia wyjątkowego znaczenia różnorodności językowej dla świata. 
      Na świecie istnieje obecnie 6-7 tysięcy języków, jednak 95 procent z nich używanych jest przez zaledwie 4 procent ludzkiej populacji. Na przestrzeni ostatnich trzech wieków dało się zauważyć przyspieszony proces zanikania języków, szczególnie na terenie obu Ameryk i Australii.  Języki stanowią jeden z priorytetowych obszarów zainteresowania UNESCO, będąc istotnym instrumentem zachowania dziedzictwa materialnego i niematerialnego ludzkości, a także ważnym narzędziem integracji społecznej. Każdy wysiłek dla ochrony i rozwoju języków ojczystych służy jednocześnie budowaniu świadomości tradycji kulturowej świata oraz solidarności między ludźmi, opartej na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.

Z okazji Tygodnia Języka Polskiego organizujemy w naszej szkole szereg akcji.

Działania: 

Klasy I-III

– dzień biało-czerwony

– konkurs międzyklasowy dla uczniów klas I,II,III ( każdy poziom osobno) pt. „Piramida czytelnicza”.

– plakat „ Stop wulgaryzmom” kl. III

– czytelnicza lista przebojów:

60 + – ulubiona książka z dzieciństwa dziadków
30 + – ulubiona książka z dzieciństwa rodziców
10+ – ulubiona książka z dzieciństwa ucznia.

Kl. IV-VII

 – Informacje na temat: Tygodnia Języka Polskiego, Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego oraz akcji w kl. IV-VIII: „Język polski jest ą – ę, Ojczysty – dodaj do ulubionych”.

– Międzynarodowe Obchody Języka Ojczystego (MOJO) – akcja członków zielonogórskiego oddziału Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego. 

– Najpopularniejsze słowo młodzieżowe – sonda szkolna .

– O języku reklamy, czyli hasła promujące język ojczysty.

– Czytelnicza lista przebojów:

60 + – ulubiona książka z dzieciństwa dziadków,
30 + – ulubiona książka z dzieciństwa rodziców,
10+ – ulubiona książka z dzieciństwa ucznia.

– Lekcja historii w klasach IV-VII „Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj” – czyli słów kilka o początkach języka polskiego.      

– Lekcje języka ojczystego w klasach 4 -7 

Klasa 4 – W internetowej poradni językowej.

Klasa 5 – Język jako system znaków (KODOWANIE).

Klasa 6 – Walka z bykami (ORTOGRAFIA).

Klasa 7 – Tyle trudnych słów (POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA).

 – Konkursy dla uczniów klas 4 – 7:

  • „Żółta żaba żarła żur” –  (ŁAMAŃCE JĘZYKOWE) – Konkurs o tytuł Mistrza Dykcji 2021 (klasy 5,6).
  • Konkurs recytatorski (klasy 4-7).
  • Konkurs na najweselszy wiersz pod słońcem – (klasy 7).
  • Konkurs o tytuł Mistrza Języka Polskiego – (klasy 6-7).

Na zakończenie zapraszamy do zabawy z językiem polskim

https://learningapps.org/watch?v=pzxck5wf321

 

Uczestniczymy w programach: