21 lutego Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony w 1999 roku, żeby podkreślić bogactwo i różnorodność językową świata. Chciano również zwrócić uwagę na liczbę języków zagrożonych oraz ginących.
Dzień ten został ustanowiony na pamiątkę wydarzeń w Bangladeszu. W 1952 r. zginęło tam 5 studentów, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu urzędowego. Proklamowany został rezolucją 30. sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 1999 roku dla podkreślenia wyjątkowego znaczenia różnorodności językowej dla świata.
Na świecie istnieje obecnie 6-7 tysięcy języków, jednak 95 procent z nich używanych jest przez zaledwie 4 procent ludzkiej populacji. Na przestrzeni ostatnich trzech wieków dało się zauważyć przyspieszony proces zanikania języków, szczególnie na terenie obu Ameryk i Australii. Języki stanowią jeden z priorytetowych obszarów zainteresowania UNESCO, będąc istotnym instrumentem zachowania dziedzictwa materialnego i niematerialnego ludzkości, a także ważnym narzędziem integracji społecznej. Każdy wysiłek dla ochrony i rozwoju języków ojczystych służy jednocześnie budowaniu świadomości tradycji kulturowej świata oraz solidarności między ludźmi, opartej na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.
Z okazji Tygodnia Języka Polskiego organizujemy w naszej szkole szereg akcji.
Działania:
Klasy I-III
– dzień biało-czerwony
– konkurs międzyklasowy dla uczniów klas I,II,III ( każdy poziom osobno) pt. „Piramida czytelnicza”.
– plakat „ Stop wulgaryzmom” kl. III
– czytelnicza lista przebojów:
60 + – ulubiona książka z dzieciństwa dziadków
30 + – ulubiona książka z dzieciństwa rodziców
10+ – ulubiona książka z dzieciństwa ucznia.
Kl. IV-VII
– Informacje na temat: Tygodnia Języka Polskiego, Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego oraz akcji w kl. IV-VIII: „Język polski jest ą – ę, Ojczysty – dodaj do ulubionych”.
– Międzynarodowe Obchody Języka Ojczystego (MOJO) – akcja członków zielonogórskiego oddziału Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego.
– Najpopularniejsze słowo młodzieżowe – sonda szkolna .
– O języku reklamy, czyli hasła promujące język ojczysty.
– Czytelnicza lista przebojów:
60 + – ulubiona książka z dzieciństwa dziadków,
30 + – ulubiona książka z dzieciństwa rodziców,
10+ – ulubiona książka z dzieciństwa ucznia.
– Lekcja historii w klasach IV-VII „Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj” – czyli słów kilka o początkach języka polskiego.
– Lekcje języka ojczystego w klasach 4 -7
Klasa 4 – W internetowej poradni językowej.
Klasa 5 – Język jako system znaków (KODOWANIE).
Klasa 6 – Walka z bykami (ORTOGRAFIA).
Klasa 7 – Tyle trudnych słów (POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA).
– Konkursy dla uczniów klas 4 – 7:
- „Żółta żaba żarła żur” – (ŁAMAŃCE JĘZYKOWE) – Konkurs o tytuł Mistrza Dykcji 2021 (klasy 5,6).
- Konkurs recytatorski (klasy 4-7).
- Konkurs na najweselszy wiersz pod słońcem – (klasy 7).
- Konkurs o tytuł Mistrza Języka Polskiego – (klasy 6-7).
Na zakończenie zapraszamy do zabawy z językiem polskim
https://learningapps.org/watch?v=pzxck5wf321